Soorten behandelingen

Er zijn diverse soorten behandel methode ontwikkeld die kunnen helpen bij PTSS. Ik heb zelf 2 soorten gehad, namelijk Imaginaire Exposure en EMDR. De eerste sloeg niet goed aan maar de EMDR gelukkig wel. Ik ben alleen wel van mening dat PTSS nooit helemaal over gaat. Ik zie het als een litteken die zo nu en dan weer open gaat. Helaas gebeurt dit meer dan dat ik had gehoopt. en gebeurt het op momenten dat het mij net niet uitkomt.

Hieronder beschrijf ik een aantal manieren van behandelen.

Eye Movement Desensitization Reprocessing (EMDR)
Tijdens een EMDR behandeling ga je ook terug naar de schokkende gebeurtenis. Je staat stil bij wat je hierbij voelt, wat je ziet en wat je gedachten zijn over deze gebeurtenis. Uiteindelijk focus je op het meest nare beeld van de traumatiserende herinnering. Terwijl je dit doet leidt de EMDR therapeut je af. Bijvoorbeeld door een vingerbeweging te maken die je met je ogen moet volgen. Het kan ook zijn dat je in een koptelefoon afwisselend piepjes in je linker en rechter oor te horen krijgt. Door telkens stil staan bij het beeld waarvoor je angstig bent en daarbij afgeleid te worden, wordt de emotionele lading aan de herinnering minder. Het wordt makkelijker om eraan terug te denken. Ook kan het zijn dat er door EMDR nieuwe inzichten ontstaan over de schokkende gebeurtenis. Het trauma kan zo een minder bedreigende betekenis krijgen. Welk effect EMDR precies op de hersenen heeft, is (nog) niet bekend. Wel weten we dat de behandeling effectief is en in de meeste gevallen leidt tot verbetering.

Imaginaire Exposure
De vorm van cognitieve gedragstherapie die bij een PTTS vaak wordt toegepast heet Imaginaire Exposure (IE). Je werkt samen met je therapeut om de manier waarop je naar de herinnering kijkt te veranderen. Wanneer je een PTSS hebt, doe je er alles aan om de herinnering aan het trauma te vermijden. Dit roept te veel angst bij je op. Maar juist door het vermijden wordt het probleem op lange termijn erger. De herinnering wegdrukken is een tijdelijk oplossing, maar geen blijvende. Tijdens de IE therapie ga je samen met je therapeut in veilige omstandigheden terug naar de gebeurtenis. Je vertelt tijdens de sessies over jouw trauma, je herbeleeft het. Door het telkens weer te vertellen, neemt de angst af. Je krijgt controle over je herinnering. Hierdoor zullen de herbelevingen afnemen. Ook ga je samen met jouw behandelaar aan de slag met zaken die je vermijdt dankzij het trauma. Samen werken jullie eraan dat je bijvoorbeeld weer kan autorijden of bepaalde plekken, zoals een supermarkt, weer kan bezoeken.

Mijn mening is wel dat PTSS helaas nooit helemaal over gaat. Er blijft altijd een stukje achter waar je mee om moet leren gaan. Ook zijn er genoeg mensen waarbij een behandeling helemaal niet meer helpt.